MEMBANGUN KARAKTER PESERTA DIDIK SEKOLAH DASAR MELALUI PENDIDIKAN KEPRAMUKAAN

Authors

  • Nala Khoirun Nisa Institut Agama Islam (IAI) Al-Azhaar Lubuklinggau
  • Heru Prasetyo Institut Agama Islam (IAI) Al-Azhaar Lubuklinggau
  • Muhammad Ikrom Institut Agama Islam (IAI) Al-Azhaar Lubuklinggau

DOI:

https://doi.org/10.53888/tazkirah.v8i2.626

Keywords:

Character, Education, Scouting, Karakter, Pendidikan, Pramuka

Abstract

This study aims to explore the effectiveness of scouting activities in shaping the character of students at SD Negeri 1 Sungai Benai. The research methods used include observation and literature study. The results showed that scouting activities have a role in shaping student character, including scout values, responsibility, and creativity. Activities such as camps, community service projects, and group games become effective means of developing students' social skills and responsibilities. In addition, scouting activities also create an environment that supports the development of students' creativity through habituation of creative thinking, art activities, and collaboration in teams. The uniqueness of this study lies in its focus on the effectiveness of scouting activities in shaping the character and creativity of students at the elementary school level. The results of this study make an important contribution to the development of curriculum and learning strategies oriented towards character building and creativity development of students in elementary schools.

Penelitian ini bertujuan untuk mengeksplorasi efektivitas kegiatan kepramukaan dalam membentuk karakter peserta didik di SD Negeri 1 Sungai Benai. Metode penelitian yang digunakan meliputi observasi partisipatif dan studi literatur. Hasil penelitian menunjukkan bahwa kegiatan kepramukaan memiliki peran dalam membentuk karakter peserta didik, termasuk nilai-nilai pramuka, tanggung jawab, dan kreativitas. Kegiatan seperti perkemahan, proyek pengabdian masyarakat, dan permainan kelompok menjadi sarana efektif untuk mengembangkan keterampilan sosial dan tanggung jawab peserta didik. Selain itu, kegiatan kepramukaan juga menciptakan lingkungan yang mendukung pengembangan kreativitas peserta didik melalui pembiasaan berpikir kreatif, aktivitas seni, dan kolaborasi dalam tim. Keunikan penelitian ini terletak pada fokusnya pada efektivitas kegiatan kepramukaan dalam membentuk karakter dan kreativitas peserta didik di tingkat Sekolah Dasar. Hasil penelitian ini memberikan kontribusi penting bagi pengembangan kurikulum dan strategi pembelajaran yang berorientasi pada pembentukan karakter dan pengembangan kreativitas peserta didik di sekolah.

 

Downloads

Published

2025-02-20

How to Cite

Khoirun Nisa, N. ., Prasetyo, H. ., & Ikrom, M. (2025). MEMBANGUN KARAKTER PESERTA DIDIK SEKOLAH DASAR MELALUI PENDIDIKAN KEPRAMUKAAN. TAZKIRAH, 8(2), 100-111. https://doi.org/10.53888/tazkirah.v8i2.626
Abstract Views: 232 | File Views: 241