GAYA KEPEMIMPINAN KEPALA SEKOLAH DALAM MENINGKATKAN KINERJA GURU PADA SMP AL FUDHOLA’ SUNGAI LILIN KABUPATEN MUSI BANYUASIN
DOI:
https://doi.org/10.53888/alidaroh.v3i1.647Keywords:
Principal Leadership Styles and Teacher Performance, Gaya Kepemimpinan Kepala Sekolah dan Kinerja GuruAbstract
Style of manner of a school principal in his capacity as leader largely determine succes in improving teacher performance under his leadership. The purpose of this study was to obtain data on (1) The principal’s ladership style in improving labor discipline, (2) The principal’s leadership style to motivate the work of teachers, (3) The principal’s leadership style in increasing responsibilities. By using a qualitative approach, data collection techiniques of obsevation, interviews and documentary studies, research subject principals, and teachers, the data analysis techniques with qualiative analysis. This study shows that (1) The principal’s leadership style intructive apply telling in improving discipline, (2) Applying the principal consultative leadership style (selling) in improving work motivation of teachers, (3) The principal’s leadership style apply discretionary (delegating) in improving the teacher’s responbility. It is recommended that principals can implement a better leadership style of varied so that the desired goal can be achieved with good and maximum.
Gaya atau cara seorang kepala sekolah dalam kapasitasnya sebagai pemimpin sangat menentukan keberhasilan peningkatan kinerja guru di bawah pimpinannya. Tujuan penelitian ini adalah untuk mendapatkan data tentang (1) Gaya kepemimpinan kepala sekolah dalam meningkatkan disiplin kerja, (2) Gaya kepemimpiman kepala sekolah dalam meningkatkan motivasi kerja guru, (3) Gaya kepemimpinan kepala sekolah dalam meningkatkan tanggung jawab. Melalui pendekatan kualitatif dengan metode deskriptif, teknik pengumpulan data di lakukan melalui wawancara, observasi , dan studi dokumentasi. Penelitian ini menunjukkan bahwa (2) Kepala sekolah menerapkan gaya kepemimpinan instruktif (telling) dalam meningkatkan kedisiplinan, (2) Kepala sekolah menerapkan gaya kepemimpinan konsultatif (selling) dalam meningkatkan motivasi kerja guru, (3) Kepala sekolah menerapkan gaya kepemimpinan delegatif (delegating) dalam meningkatkan tanggung jawab guru. Disarankan agar kepala sekolah dapatmenerapkan gaya kepemimpinan yang lebih baik atau bervariasi agar tujuan yang ingin diinginkan dapat tercapai dengan baik dan maksimal.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Al-Idaroh

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

